Menu
Město Rožmitál pod Třemšínem Město Rožmitál pod Třemšínem
Rožmitálpod Třemšínem

Zahajovací symfonický koncert

Kdy: 28. 4. 2019 19:00

Kde: Podbrdské muzeum

Koncert JJR

Druhý ročník Festivalu Jakuba Jana Ryby bude opět zahájen koncertem
v Podbrdském muzeu.

Typ akce: hudba (vážná hudba, vážná hudba)
Bezbariérový vstup na akci

Festival v neděli 28. 4. ho v 19,00 hodin v Galerii Podbrdského muzea otevře Rybův monumentální Koncert pro violoncello a orchestr z roku 1800 v podání mladého violoncellisty Eduarda Šístka (*1992). 

Na programu je vedle Koncertu pro violoncello a orchestr C dur Jakuba Jana Ryby také Symfonie č. 5 B dur Franze Schuberta.

Eduarda Šístka doprovodí L'Armonia Terrena pod taktovkou Zdeňka Klaudy.

Podrobné informace o Festivalu Jakuba Jana Ryby naleznete na https://www.rybuvfestival.cz/.

 

Koncert pro violoncello a orchestr z roku 1800 nesoucí francouzský titul Concerto pour le Violoncello představuje s úctyhodnými 1064 takty pokrývajícími 95 stran rukopisné partitury Rybovo nejrozsáhlejší světské orchestrální dílo. Spolu s o rok mladším velkým koncertem pro housle a orchestr, který jsme mohli v Rožmitále slyšet v loňském roce, jej lze považovat za jeden z vrcholů celé Rybovy tvorby. Ze všech světských děl tu Ryba v orchestru předepisuje vůbec největší nástrojové obsazení. Na rozdíl od jednovětého koncertu houslového je klasicky třívětý. Má poněkud neúměrně dlouhou 1. větu, která by sama o sobě mohla být samostatným dílem, vždyť představuje více než polovinu jeho délky.

 

Dle vlastního sdělení Ryba zkomponoval v letech 1782 – 1798, tedy od svých 17 do 33 let, úctyhodných 38 koncertů! Z nich se nám do dnešních časů zachoval jediný – houslový koncert z roku 1784, přičemž bychom sem mohli zahrnout ještě nedatovaný koncert pro lesní roh. Jak pilný byl v této oblasti ve zbývajících 16 letech svého života, nevíme. I když celkový počet Rybových koncertů neznáme, můžeme si i na tak malém vzorku, jakým jsou kromě dvou zmíněných koncertů „staršího data“ dva houslové koncerty a jediný koncert violoncellový, zkomponované ve třech po sobě jdoucích letech 1799, 1800 a 1801, udělat představu o Rybově orchestrální tvorbě. Všechny mají nebývale virtuózně pojatý sólový part, aby se sólista jaksepatří ukázal, ve všech Ryba citlivě pracuje s barvami jednotlivých orchestrálních sekcí a pozoruhodně je snoubí se sólovým nástrojem.

 

Rybův důvěrný a hluboký vztah k houslím, jako stěžejnímu a nezastupitelnému nástroji duchovní i světské hudby, který je dle jeho vlastního vyjádření v hudbě tak potřebný, jako v lidském životě „vezdejší chléb“, se zrodil již v útlém dětství a Ryba tento nástroj, který jako dítě hýčkal a usínal s ním, nikdy nepřestal milovat. Kvůli obdivu a lásce k svému profesorovi Cassianu Hanelovi (1752 – 1820), který byl sám výborným houslistou a rád hrával kvartety, se však v době studií v Praze (1780 – 1785) naučil hrát na violoncello, a to na vskutku vysoké úrovni. Jeho jediný zachovaný koncert věnovaný tomuto nástroji je toho nejlepším dokladem. Co se stalo impulsem k jeho kompozici, nevíme, ale už samotný fakt, že se rukopisná partitura dochovala v Rybově pozůstalosti a Muzeum české hudby jej spolu s dalšími autografy získalo od rožmitálského regenschoriho Filipa Schmelzera, odkazuje k tomu, že jej Ryba nepsal na objednávku, pro finanční zisk, ale pro uspokojení z dobře odvedené kompoziční práce. Přestože byl nadměrně vytížen ve škole i na kůru, ukázal tu, jak jako skladatel dokáže pracovat s tak velkou hudební formou, s vedením sólového nástroje i bohatým nástrojovým obsazením orchestru. Violoncello se tu předvede v celém svém pozoruhodném rozsahu, v úctyhodných pěti oktávách, od nejhlubšího tónu C, kterým začíná téma 1. věty, přes svůj typický rejstřík, který z něj dělá jeden z nástrojů s nejlahodnějším zvukem, až za hranice vysoké polohy, k tónům stojícím mimo „klasický“ rozsah (až c4).

 

Inspirována návštěvou našeho města našla vřelý vztah k dílu violoncellista Alžběta Vlčková, v jejímž podání koncert zazněl ve světové premiéře v památném rybovském roce 2015 v Benešově. Jí patří velký dík za profesionální a citlivý přístup i za odvahu interpretovat neznámé dílo, dosud patrně téměř nehrané, které mělo za sebou jednu rozhlasovou nahrávku, na níž bylo prezentováno ve zkrácené verzi v úpravě O. Jeremiáše.

 

Na svou dobu nebývale náročný sólový part s mnoha pozoruhodnými technickými prvky vyžaduje opravdu zdatného a vnímavého interpreta a v neposlední řadě i zkušeného a citlivého dirigenta, který si dílo doslova zamiluje i se všemi jeho možnými nedostatky a úskalími. Po všech peripetiích, které toto dílo v posledních letech provázely, mezi nimiž neblaze vyniká nezdařená rozhlasová nahrávka z loňského roku, můžeme konstatovat, že obojí máme k dispozici. Mladý violoncellista Eduard Šístek (*1992), člen České filharmonie, a čerstvý čtyřicátník dirigent, klavírista Zdeněk Klauda (*1979), dramaturg festivalu a jeden z jeho duchovních otců, a k tomu orchestr Lʼarmonia terrena, složený z vynikajících interpretů mladší a střední generace, jsou příslibem nevšedního zážitku, který je připraven právě k zahájení 2. ročníku Festivalu Jakuba Jana Ryby. Pevně věříme, že si ho Rožmitálští nenechají ujít. V neděli 28. 4. v 19,00 hodin v Galerii Podbrdského muzea se se všemi ctiteli Rybovy hudby těšíme na shledanou.

 

Společnost Jakuba Jana Ryby

 

 

Další informace

Adresa místa konání

Podbrdské muzeum, Palackého 10, Rožmitál pod Třemšínem, 262 42

Cena

Plné vstupné: 100 Kč Snížené vstupné: 50 Kč

Organizátor

Festival Jakuba Jana Ryby
Zdroj: Podbrdské Muzeum
Datum vložení: 1. 4. 2019 13:18
Datum poslední aktualizace: 16. 4. 2019 13:14
Autor: Správce Webu

Volný čas

Univerzální překladač

Překlad (translations)

YouTube kanál města

YouTube kanál města

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29
1
30
1
1
4
2
3
3
4
4
4
5
4
6
5
7
6
8
5
9
5
10
7
11
5
12
5
13
6
14
6
15
6
16
6
17
8
18
7
19
6
20
5
21
7
22
7
23
7
24
6
25
6
26
6
27
7
28
6
29
5
30
5
31
6
1
2
2
1

Odstávky elektřiny

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky